Zatrzymanie pracownika, który zdecydował się odejść, to wyzwanie, przed którym staje wielu menedżerów. Powody odejść bywają różne – nie tylko finansowe. Choć nie zawsze jest to możliwe, istnieje kilka skutecznych strategii, które warto zastosować. Pamiętajmy jednak, że kluczem do sukcesu jest szczera rozmowa, zrozumienie przyczyn odejścia oraz gotowość do wprowadzenia zmian.
Dlaczego pracownicy chcą odchodzić?
Zanim zaczniemy szukać rozwiązań, warto zastanowić się, dlaczego pracownicy decydują się na zmianę pracy. Najczęstsze, choć nie jedyne powody to:
- nieadekwatne do oczekiwań pracownika wynagrodzenie,
- brak możliwości rozwoju, a co za tym idzie – awansu,
- złe relacje z przełożonym, ale też innymi członkami zespołu,
- brak wyzwań – monotonna praca, brak ciekawych projektów, wypalenie zawodowe,
- brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, w tym przeciążenie obowiązkami, brak elastyczności, konieczności częstego zostawania po godzinach,
- brak kultury organizacyjnej, na którą składa się negatywna atmosfera w pracy, brak wartości,
- problemy zdrowotne – często o podłożu psychicznym, w tym depresja.
Powody mogą być też inne i pracownik nie zawsze do końca potrafi je sprecyzować. Czasami przyczyną złożenia wypowiedzenia jest także chęć sprawdzenia się w innym obszarze, zmiana kwalifikacji czy też dostrzeżenie lepszej oferty u konkurencji.
Jak zatrzymać pracownika?
Otrzymanie wypowiedzenia przez pracodawcę to jeszcze nie koniec świata. Dopóki po obu stronach istnieje chęć rozmowy i panuje przyjazna atmosfera, warto rozważyć wszystkie “za” i “przeciw”. Jeśli pracownik wyraził chęć odejścia, warto działać.
Pomocna będzie na pewno szczera rozmowa w specjalnie do tego przeznaczonym czasie: na spokojnie, bez świadków i zbędnego pośpiechu:
- zapytaj o konkretne powody odejścia, wysłuchaj uważnie, nie przerywaj i nie oceniaj,
- dowiedz się, czego pracownik oczekuje od nowej pracy i co skłoniłoby go do pozostania,
- niezależnie od końcowej decyzji wyraź swoje zrozumienie i docenienie za jego wkład w pracę firmy.
Co możesz zrobić jako pracodawca?
- zastanów się, czy możesz coś zmienić w sytuacji pracownika,
- sprawdź, czy możesz zaspokoić jego potrzeby: zaoferować wyższe wynagrodzenie, benefity, odciążyć z obowiązków, udzielić urlopu lub zmienić system pracy np. na hybrydowy,
- oceń, czy warto podejmować działania, aby go zatrzymać.
Co po rozmowie?
Rozmowa z pracownikiem, który planuje wypowiedzieć stosunek pracy to tylko początek. Po niej warto zastosować kolejne kroki:
- daj pracownikowi czas na przemyślenie swojej decyzji,
- nie wywieraj na niego presji, ale pokaż, że zależy Ci na jego pozostaniu,
- nie składaj pustych obietnic – jeżeli zaproponowałeś konkretną zmianę, zadbaj o jak najszybsze jej wprowadzenie.
Profilaktyka – najlepsze rozwiązanie
Rotacji pracowników nie da się uniknąć w nawet najlepszym zakładzie pracy. Warto jednak dbać o to, aby była ona utrzymana na zdrowym poziomie. Najlepszym sposobem na zatrzymanie pracowników jest więc zapobieganie ich odejściu. Warto budować pozytywną atmosferę w pracy, inwestować w rozwój jednostek i zespołów, zapewniać im odpowiednie wynagrodzenie i dbać o ich dobrostan.
Jeżeli zatrudniasz w swoim przedsiębiorstwie Ukraińców i szukasz agencji pośrednictwa pracy, która podpowie Ci najlepsze praktyki dbania o pracowników, dołącz do Klientów Unigo z siedzibą w Szczecinie i oddziałem w Olsztynie. Działamy dla Ciebie!