Zatrudnianie pracowników wiąże się nie tylko z ponoszeniem kosztów. Stworzenie etatu to szansa na zbudowanie lojalnego zespołu specjalistów, którzy będą związani z firmą na długie lata. Z drugiej strony obsługa personalna, koszty składek, a także konieczność liczenia się z dłuższą absencją działają na pracodawców odstraszająco. Wielu z nich rozważa więc outsourcing pracowniczy. Czy słusznie? Które rozwiązanie jest lepsze – zatrudnienie fachowca na etacie bezpośrednio z ramienia firmy, czy współpraca z biurem pośrednictwa?
Zalety i wady zatrudnienia pracownika na etacie
Oferowanie umowy o pracę na czas określony lub nieokreślony jest jedną z popularniejszych form zatrudnienia. Wiąże się ona z wieloma zaletami, ale ma także wady. Wśród plusów takiego rozwiązania warto wymienić:
- budowanie lojalnego zespołu pracowników, którzy, często na wiele lat, wiążą się z jedną firmą,
- większą wiedzę i doświadczenie ludzi, którzy są w firmie od lat, znają panujące w niej zasady, jej historię, kulturę organizacyjną, a także klientów,
- opłacalną inwestycję w rozwój pracowników – pracodawca zatrudniający ludzi na etacie może zaoferować im szkolenia wspomagające budowanie kariery i podnoszące ich kwalifikacje, bo wie, że to zaowocuje lepszymi wynikami dla samego przedsiębiorstwa,
- niższe koszty rekrutacji i związanych z nią działań, takich jak szkolenia wstępne czy konieczność każdorazowego wprowadzania nowych osób w kulturę pracy firmy.
Takie rozwiązanie ma także oczywiście wady, z którymi pracodawca powinien się liczyć:
- mniejsza możliwość elastycznego dostosowywania zasobów ludzkich do potrzeb firmy – pracownicy są tu związani z przedsiębiorstwem umową o pracę,
- w dłuższej perspektywie generuje to wyższe koszty, gdyż obowiązuje tu konieczność odprowadzania składek, jak również ubezpieczenia czy świadczeń socjalnych,
- dłuższy proces zwolnienia – w razie chęci rozwiązania umowy pracownik może próbować przedłużyć ten okres, biorąc np. L4,
- konieczność liczenia się z długimi absencjami np. z powodu ciąży czy choroby, co może generować konieczność podziału obowiązków danego pracownika na resztę zespołu.
Pracownik z biura pośrednictwa – tak, czy nie?
Skorzystanie z bazy pracowników tymczasowych rekrutowanych przez agencję pośrednictwa pracy ma także sporo zalet. To przede wszystkim:
- odciążenie pracodawcy z całego procesu rekrutacyjnego, a często także konieczności szukania zakwaterowanie dla pracownika czy jego obsługi socjalnej,
- możliwość wyboru specjalistów z grupy ściśle wyselekcjonowanych fachowców, bo wcześniej zrobiła to za nas agencja pracy,
- brak konieczności inwestowania w naukę języka dla obcokrajowców, np. Ukraińców czy pracowników z Mołdawii (tu także pomoże biuro pracy tymczasowej, np. Unigo ze Szczecina z oddziałem w Olsztynie),
- szybszy proces zwolnienia,
- większa elastyczność w przypadku zmiany zapotrzebowania na fachowców o innej specjalizacji,
- niższe koszty ubezpieczeń i świadczeń socjalnych.
Wady takiego rozwiązania to:
- mniejsza lojalność pracowników, którzy często zmieniają firmy, w których pracują,
- wyższe koszty częstszych zmian na stanowiskach,
- ograniczone możliwości rozwoju i budowania ścieżki kariery zatrudnionych pracowników,
- mniejsza wiedza i doświadczenie zatrudnionych – na niektórych stanowiskach staż pracy czy posiadane doświadczenie mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej realizacji obowiązków.
Jeżeli wahasz się, z jakich pracowników – etatowych czy leasingowych zbudować swój zespół, weź pod uwagę nasze wskazówki. W przypadku chęci skorzystania z outsourcingu pracowniczego zapraszamy do kontaktu z Unigo – u nas znajdziesz sprawdzonych i rzetelnych fachowców z Ukrainy.