Pracownik na etacie czy z agencji pośrednictwa pracy – wady i zalety obu rozwiązań

Zatrudnianie pracowników wiąże się nie tylko z ponoszeniem kosztów. Stworzenie etatu to szansa na zbudowanie lojalnego zespołu specjalistów, którzy będą związani z firmą na długie lata. Z drugiej strony obsługa personalna, koszty składek, a także konieczność liczenia się z dłuższą absencją działają na pracodawców odstraszająco. Wielu z nich rozważa więc outsourcing pracowniczy.  Czy słusznie? Które rozwiązanie jest lepsze – zatrudnienie fachowca na etacie bezpośrednio z ramienia firmy, czy współpraca z biurem pośrednictwa?

Zalety i wady zatrudnienia pracownika na etacie

Oferowanie umowy o pracę na czas określony lub nieokreślony jest jedną z popularniejszych form zatrudnienia. Wiąże się ona z wieloma zaletami, ale ma także wady. Wśród plusów takiego rozwiązania warto wymienić:

  • budowanie lojalnego zespołu pracowników, którzy, często na wiele lat, wiążą się z jedną firmą,
  • większą wiedzę i doświadczenie ludzi, którzy są w firmie od lat, znają panujące w niej zasady, jej historię, kulturę organizacyjną, a także klientów,
  • opłacalną inwestycję w rozwój pracowników – pracodawca zatrudniający ludzi na etacie może zaoferować im szkolenia wspomagające budowanie kariery i podnoszące ich kwalifikacje, bo wie, że to zaowocuje lepszymi wynikami dla samego przedsiębiorstwa,
  • niższe koszty rekrutacji i związanych z nią działań, takich jak szkolenia wstępne czy konieczność każdorazowego wprowadzania nowych osób w kulturę pracy firmy.

Takie rozwiązanie ma także oczywiście wady, z którymi pracodawca powinien się liczyć:

  • mniejsza możliwość elastycznego dostosowywania zasobów ludzkich do potrzeb firmy – pracownicy są tu związani z przedsiębiorstwem umową o pracę,
  • w dłuższej perspektywie generuje to wyższe koszty, gdyż obowiązuje tu konieczność odprowadzania składek, jak również ubezpieczenia czy świadczeń socjalnych,
  • dłuższy proces zwolnienia – w razie chęci rozwiązania umowy pracownik może próbować przedłużyć ten okres, biorąc np. L4,
  • konieczność liczenia się z długimi absencjami np. z powodu ciąży czy choroby, co może generować konieczność podziału obowiązków danego pracownika na resztę zespołu.

Pracownik z biura pośrednictwa – tak, czy nie?

Skorzystanie z bazy pracowników tymczasowych rekrutowanych przez agencję pośrednictwa pracy ma także sporo zalet. To przede wszystkim:

  • odciążenie pracodawcy z całego procesu rekrutacyjnego, a często także konieczności szukania zakwaterowanie dla pracownika czy jego obsługi socjalnej,
  • możliwość wyboru specjalistów z grupy ściśle wyselekcjonowanych fachowców, bo wcześniej zrobiła to za nas agencja pracy,
  • brak konieczności inwestowania w naukę języka dla obcokrajowców, np. Ukraińców czy pracowników z Mołdawii (tu także pomoże biuro pracy tymczasowej, np. Unigo ze Szczecina z oddziałem w Olsztynie),
  • szybszy proces zwolnienia,
  • większa elastyczność w przypadku zmiany zapotrzebowania na fachowców o innej specjalizacji,
  • niższe koszty ubezpieczeń i świadczeń socjalnych.

Wady takiego rozwiązania to:

  • mniejsza lojalność pracowników, którzy często zmieniają firmy, w których pracują,
  • wyższe koszty częstszych zmian na stanowiskach,
  • ograniczone możliwości rozwoju i budowania ścieżki kariery zatrudnionych pracowników,
  • mniejsza wiedza i doświadczenie zatrudnionych – na niektórych stanowiskach staż pracy czy posiadane doświadczenie mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej realizacji obowiązków.

Jeżeli wahasz się, z jakich pracowników – etatowych czy leasingowych zbudować swój zespół, weź pod uwagę nasze wskazówki. W przypadku chęci skorzystania z outsourcingu pracowniczego zapraszamy do kontaktu z Unigo – u nas znajdziesz sprawdzonych i rzetelnych fachowców z Ukrainy.

Comments are closed.