Zatrudnianie zagranicznych pracowników jest dobrym rozwiązaniem dla wielu przedsiębiorców, którym zależy nie tylko na pozyskiwaniu dofinansowań z tego tytułu, ale też na różnorodnym wykształceniu czy szerokim doświadczeniu. Osoby zza granicy, które pracowały zarówno na produkcji, w magazynach, biurach, jak i na stanowiskach kierowniczych, mogą wnieść do firmy zupełnie nowe spojrzenie na wiele kwestii, a także mają szansę stworzyć solidny zespół specjalistów wspierających Twoją działalność.
Praca w wielokulturowym zespole jednak bywa bardzo trudna, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę kwestię komunikacji. Nie każdy pracownik spoza Polski doskonale zna język, a różnice kulturowe pomiędzy takimi osobami mogą powodować w zespole trudne do załagodzenia spięcia. Jak zatem komunikować się w wielokulturowym zespole, aby przełożyło się to na dobrą atmosferę w pracy?
Różnica kultur i inkluzywność
Najważniejszym aspektem wpływającym na środowisko pracy w wielokulturowym zespole jest otwartość, zrozumienie, a co za tym idzie – inkluzywność. Pracownicy zza granicy pozyskiwani przez agencje zatrudnienia najczęściej pochodzą ze wschodu, jednak nie jest to regułą. Ukraina, Mołdawia, Białoruś czy Gruzja to kraje, które mimo nie aż tak dalekiej odległości od Polski, mają swoją własną kulturę, język i całą tradycję, dlatego istotną kwestią jest zrozumienie ich odrębności.
Decydując się między innymi na leasing pracowniczy i zatrudniając obcokrajowców, warto nieco zapoznać się z ich odmiennością kulturową, organizując w firmie chociażby szkolenia międzykulturowe. To świetny sposób na to, aby pokazać zespołowi pełną inkluzywność, zadbać o dobrą komunikację werbalną oraz niewerbalną, a także pomóc w budowaniu relacji w różnorodnych zespołach.
Jasny przekaz, aktywne słuchanie, prosty feedback
Kolejnym aspektem, na jaki należy zwrócić uwagę, stawiając na multikulturowy zespół, jest oczywiście określenie języka komunikacji. Niestety niewiele osób zza granicy zna język polski, dlatego dobrym pomysłem jest organizacja kursów. Unigo jako jedna z czołowych agencji pośrednictwa pracy gwarantuje zainteresowanym pracownikom np. z Ukrainy naukę polskiego.
Większość obcokrajowców porozumiewa się po angielsku, dlatego należy zadbać o to, aby pozostała część zespołu również komunikowała się w tym języku. Jasny przekaz, aktywne słuchanie, prosty feedback bez skomplikowanych zwrotów czy niejasnych wyrażeń – trzymając się tych zasad, unikniesz nieporozumień, niepotrzebnych napięć, a niekiedy nawet niepotrzebnych i stresujących konfliktów.
Jeśli jesteś zainteresowany outsourcingiem pracowniczym, nie wiesz, jak znaleźć pracowników z Ukrainy lub z innych wschodnioeuropejskich krajów, skontaktuj się z nami. Centrala Unigo zlokalizowana jest w Szczecinie, ale jesteśmy otwarci też na kontakt telefoniczny oraz online.